۱۳۸۹ تیر ۱۲, شنبه

چرا بايد فارسي را پاس بداريم؟ (1)

چرا بايد فارسي را پاس بداريم؟
بالاخره امتحانهاي درسهايي كه من اين ترم تدريس مي‏كردم تموم شد. اين دفعه نمي‏خوام در مورد مسائل تخصصي صحبت كنم؛ فقط مي‏خوام در مورد يكي از سؤالهاي برنامه‏ نويسي كامپيوتر صحبت كنم:
پرسش 1 ـ زبانهاي برنامه‌ نويسي سطح بالا به زبان محاوره‌ اي نزديكترند يا زبانهاي برنامه‌ نويسي سطح پايين؟
اگه جواب اين سؤال رو ندونيد، مي‏دونيد كه جوابش يا "سطح بالا" هست يا "سطح پايين"، اما بچه‏ ها جوابهاي ديگه‏ اي هم دادن. آمار جوابهايي رو كه دو تا كلاس دادن ببينيد:
همونطور كه مي‏بينيد، 5 نفر در جواب نوشتن "زبان محاوره‏ اي" كه اصلاً چنين چيزي نه مي‏تونه جواب درستِ "پرسش 1" باشه، نه مي‏تونه جواب غلطِ "پرسش 1" باشه. 1 نفر هم اون جواب خنده‏ دار بالا رو نوشته كه اون هم نه مي‏تونه جواب درستِ "پرسش 1" باشه، نه مي‏تونه جواب غلطِ "پرسش 1" باشه. بنابراين، 6 نفر از 24 نفري كه در امتحان شركت كردن، جوابهايي دادن كه اصلاً نمي‏تونن جواب "پرسش 1" باشن.
اين نشون مي‏ده كه دست كم 25 درصد از كساني كه در امتحان شركت كردن، در زبان فارسي مشكل دارن و پيش از هر چيز، بايد اين مشكلشون رو حل كنن.
پ.ن.:
ـ اونهايي كه همش به نوشته‏ هاي من خرده مي‏گيرن و از اين دانشجوها دفاع مي‏كنن، براي اين مشكل چه توضيح منطقي‏ اي دارن؟
ـ يك تعداد اشتباههاي عجيب و غريب تخصصي هم ديدم، كه تصميم گرفتم در اين ترم در مورد اونها صحبت نكنم.

۶ نظر:

  1. بعضي اوقات شرايط امتحان باعث مي شه آدم زبان مادريش فراموش كنه..

    پاسخحذف
  2. واقعا ناراحت كننده است..

    پاسخحذف
  3. مرد حسابي اين چه سواليه كه شما پرسيديد؟ اونجا دانشگاهه يا كودكستان؟

    پاسخحذف
  4. در جواب دوستمون که پرسیده بودند اونجا دانشگاه یا کودکستان باید گفت: اونجا دانشگاهیه که چند تا کودک داخلش وجود داره..... جیز

    پاسخحذف
  5. آقای مهندس مسافر وبلاگ خوب و مفیدی دارید داشتم درمورد numerical method تحقیق میکردم که به وبلاگ شما برخورد کردم و مطالبتون برام جالب اومد. این مطلب را که خواندم متوجه یکی‌ ازاختلافات ما ایرانیها با افراد کشورهایی مثل مردم آمریکا شدم. من مدت ۷ سال هست که در آمریکا درس می‌خوانم و با روشهای تدریس اینجا تا حدودی آشنا شده‌ام. جناب آقای مسافر راستش من هم وقتی‌ جمله سوال امتحان شمارو خواندم کاملا متوجه سوال نشدم نمیدونم شاید من هم مثل اون دانشجو مشکل دارم اما صحبت من چیز دیگری هست شما میتوانستید سوال را جور دیگری بپرسید که برای هیچکس این اشتباه پیش نیاد مثلا سوال را اینطوری مطرح میکردید:کدام یک از این دو زبان برنامه نویسی، به زبان محاوره ای‌ نزدیکتر میباشد : برنامه نویسی سطح بالا یا برنامه نویسی سطح پایین؟ ببینید در اینجا وقتی‌ امتحانی یا تمرینی از شما میخواهند طوری سوال را مطرح می‌کنن که بهترین و ساده‌ترین حالت داشته باشد که دانشجوها کاملا مسئله‌رو درک کنند چون مهم فهمیدن درس هست نه امتحان کردن اینکه چقدر زبانشون خوب هست. بارها برای من این پیش آماده که متن املای من اشکال داشته اما مفهومی که استاد میخواسته رسانده‌ام و هیچ استادی را به یاد ندارم که ایراد گرفته باشد گرچه اشاره کرده که این از نظر املا یا گرامر ایراد داره و من سعی‌ در رفع اون اشتباه کرده ام. بهرحال با خیلی‌ از نظرات شما موافقم اما شاید بشود در این مورد جور دیگری فکر کرد . باز هم ممنون که وبلاگ مفید و پرباری دارید.

    پاسخحذف
  6. آقا hadi كسي از شما كه 7 سال به يك زبان غير فارسي درس خوندي انتظار نداره كه حرفهاي استادمون رو بفهميد.

    پاسخحذف